Interdyscyplinarność wiedzy w zarządzaniu jakością

I

prof. dr hab. Katarzyna SZCZEPAŃSKA – Politechnika Warszawska, Wydział Zarządzania, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa, Polska; e-mail: katarzyna.szczepanska@pw.edu.pl

Otrzymano 19.06.2024. Przyjęto 30.09.2024

Abstrakt

Cel: Wskazanie dziedzin nauki oraz dyscyplin naukowych mających teoretyczne i praktyczne zastosowanie w zarządzaniu jakością.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Za pomocą metody analizy i konstrukcji logicznej starano się odpowiedzieć na pytania badawcze: Które dziedziny nauki i dyscypliny naukowe mają zastosowanie w teorii i praktyce zarządzania jakością? Jaki jest zakres dziedzin nauki i dyscyplin naukowych w teorii i praktyce zarządzania jakością?
Wyniki/wnioski: Dziedziny nauki można sklasyfikować (klasyfikacja ogólna i szczegółowa) według kryterium występowania związków z koncepcją TQM oraz systemem zarządzania jakością ISO. Dyscyplinami naukowymi mającymi największy związek z koncepcją TQM oraz systemem zarządzania jakością ISO są: nauki o zarządzaniu i jakości, psychologia, ekonomia i finanse. Pozostałe dyscypliny naukowe (socjologia, filozofia, matematyka i informatyka) cechują się najmniejszym związkiem z koncepcją TQM oraz systemem zarządzania jakością ISO. Największe zróżnicowanie cechuje strukturę ilościową dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk społecznych. Wspólną cechą zasad (doskonałości i TQM) oraz wymagań systemu zarządzania jakością ISO są takie same dyscypliny naukowe (nauki o zarządzaniu i jakości, psychologia, ekonomia i finanse).
Ograniczenia: PN-EN ISO 9001 bez uwzględnienia innych systemów ISO w obszarze zarządzania jakością.
Zastosowanie praktyczne: Określenie granic interdyscyplinarności wiedzy w zarządzaniu jakością będących podstawą do realizacji koncepcji organizacji inteligentnej.
Oryginalność/wartość poznawcza: Wskazanie perspektywy badań empirycznych dotyczących wpływu interdyscyplinarności wiedzy na osiągnięcie: (a) celów jakości, (b) wyższej efektywności w zarządzaniu jakością, (c) pożądanych zachowań organizacji.

Słowa kluczowe

jakość, zarządzanie jakością, zasady w zarządzaniu jakością, interdyscyplinarność, TQM, ISO

Add Comment