Problem rozmytej odpowiedzialności w systemie zarządzania jakością

P

prof. dr hab. Marek BUGDOL – Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, ul. prof. St. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków, Polska, e-mail: marek.bugdol@uj.edu.pl

Otrzymano 24.01.2025. Przyjęto 31.01.2025

Abstrakt

Cel: Celem artykułu jest ukazanie czynników doprowadzających do powstania rozmytej odpowiedzialności w systemie zarządzania jakością.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Wykorzystano wyniki przeglądu literatury oraz dane pochodzące z obserwacji dokonywanych podczas przeprowadzania audytów jakości.
Wyniki/wnioski: Do rozmytej odpowiedzialności dochodzić może, kiedy w niewłaściwy sposób zidentyfikowano procesy kluczowe, nie podjęto właściwej decyzji o sprawiedliwej alokacji zasobów. W konsekwencji dochodzi do fragmentaryczności wykonywanych zadań. Inną przyczyną może być nadmierna centralizacja władzy oraz nieodpowiedni system dodatkowego wynagradzania.
Ograniczenia: Problem rozmytej odpowiedzialności jest przedmiotem badań w wielu naukach, a sama odpowiedzialność może być wartością instrumentalną, a nawet elementem kompetencji. Nie sposób wymienić wszystkich czynników doprowadzających do jej powstania. Z tego powodu ograniczenia artykułu wynikają z zawężenia badań do czynników związanych bezpośrednio z systemami zarządzania jakością.
Zastosowanie praktyczne: Wyniki mogą pomóc osobom zarządzającym unikać konsekwencji wynikających z rozmytej odpowiedzialności.
Oryginalność/wartość poznawcza: W zarządzaniu jakością pojęcie rozmytej odpowiedzialności występuje niezmiernie rzadko. Nie jest ono dobrze zbadane i opisane. Jak do tej pory zwrócono uwagę jedynie na problem niewłaściwie opisanych procedur oraz powiązań w łańcuchu dostaw.

Słowa kluczowe

jakość, system, odpowiedzialność

Add Comment