Outsourcing jako przyczyna niskiej jakości. Lekcja płynąca z doświadczeń Boeinga

O

prof. dr hab. Marek BUGDOL – Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, ul. prof. St. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków, Polska; e-mail: marek.bugdol@uj.edu.pl

Otrzymano 29.05.2024. Przyjęto 5.06.2024

Abstrakt

Cel: Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja głównych przyczyn upadku jakości w procesach produkcyjnych realizowanych z wykorzystaniem outsourcingu.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W celu zapoznania się ze stanem dotychczasowych badań wykorzystano przegląd literatury. Zastosowana procedura była zgodna z zasadami badań prowadzonych w naukach o zarządzaniu i jakości. W artykule wykorzystano materiały informacyjne dotyczące upadku jakości w firmie Boeing.
Wyniki/wnioski: Do problemów związanych z zagwarantowaniem odpowiedniej jakości (tj. zgodnej z wymaganiami) dochodzi, kiedy mamy do czynienia z: nadmiernym wydzielaniem procesów, brakiem rygorystycznej kontroli jakości przeprowadzanej przez dostawców, niemożnością oceny wszystkich ponoszonych kosztów, niewłaściwym zdefiniowaniem produktu (tego, czego oczekujemy), bardzo dużą liczbą zastosowanych technologii, rozbudowaną i skomplikowaną strukturą łańcucha dostaw. Jednak nie wolno zapominać o takich czynnikach, jak: dążenie do szybkich zysków (presja na cele numeryczne), niszczenie kompetencji w wyniku nieciągłości technologicznej, podejmowanie zachowań kontrproduktywnych (korupcji) czy o uwarunkowaniach politycznych, na które firmy nie muszą mieć wpływu.
Ograniczenia: Przegląd literatury nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. W artykule zwarto przykład odnoszący się do jednej branży.
Zastosowanie praktyczne: Wyniki badań mogą być przydatne do doskonalenia systemu zarządzania procesami zewnętrznymi.
Oryginalność/wartość poznawcza: Przedstawione przykłady i wyniki już opublikowanych badań mogą stanowić materiał edukacyjny zarówno dla studentów kierunków technicznych, jak i społecznych.

Słowa kluczowe

outsourcing, problemy, przyczyny upadku jakości

Add Comment