prof. dr hab. Marek BUGDOL – Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, ul. prof. St. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków, Polska; e-mail: marek.bugdol@uj.edu.pl
Otrzymano 07.07.2023. Przyjęto 10.07.2023
Streszczenie:
Cel: Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja czynników mogących wpływać na proces zarządzania celami jakości.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Dokonano przeglądu różnych teorii celów, aby na tej podstawie dokonać identyfikacji tych czynników psychospołecznych, które mają wpływ na proces zarządzania celami jakości. Zastosowany przegląd literatury był zgodny z procedurami badań prowadzonych w obszarze zarządzania i jakości.
Wyniki/wnioski: Jeśli najwyższe kierownictwo przewiduje porażkę w realizacji celów, to może wyznaczać kolejne cele na niższym poziomie. Poziom trudności w realizacji celów jakości może zależeć od aspiracji osób zarządzających, od tego, na ile są one ambitne. Istotne znaczenie dla całego procesu zarządzania celami mają cechy osobiste, takie jak wytrwałość w dążeniu do celów, umiejętność pokonywania przeszkód, barier.
Ograniczenia: Przegląd literatury nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Opisywane teorie były weryfikowane w różnych organizacjach, różnych kulturach. Nie wszystkie teorie doczekały się badań w obszarze zarządzania jakością.
Zastosowanie praktyczne: Wyniki przeglądu literatury mogą być przydatne do doskonalenia procesów zarządzania celami jakości.
Oryginalność/wartość poznawcza: W zarządzaniu jakością najczęściej wykorzystuje się teorię zarządzania przez cele. Niewielka jest natomiast wiedza dotycząca możliwości zastosowania innych, mniej znanych teorii.
Słowa kluczowe:
cele jakości, teorie celów, planowanie jakości