prof. dr hab. Małgorzata Z. WIŚNIEWSKA – Zakład Zrównoważonego Rozwoju i Nauk o Jakości, Katedra Strategicznego Rozwoju, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Gdański, ul. Armii Krajowej 101, 81-824 Sopot, Polska; e-mail: malgorzata.wisniewska@ug.edu.pl
mgr Justyna KOZŁOWSKA – Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego
Otrzymano 22.06.2023. Przyjęto 26.06.2023
Streszczenie:
Cel: Celem teoriopoznawczym pracy jest zidentyfikowanie cech jakościowych szlaków kulinarnych, zaś empirycznym rozpoznanie znajomości i motywów, które towarzyszą ich wyborowi.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W pracy zastosowano krytyczną analizę literatury, sondaż diagnostyczny oraz metodę syntezy i wnioskowania logicznego.
Wyniki/wnioski: Rozpoznawalność badanych szlaków kulinarnych nie jest satysfakcjonująca. Najwłaściwszą formą ich promocji powinny być media społecznościowe oraz portale internetowe. Do najczęstszych motywów skorzystania ze szlaku turystycznego należą m.in. poznanie nowych smaków oraz chęć odwiedzenia nieznanych i ciekawych miejsc. Atrakcyjne krajobrazy o walorach historycznych, gościnność miejsca oraz możliwość kupna regionalnych produktów to najczęściej wskazywane cechy jakościowe szlaku kulinarnego.
Ograniczenia: Ze względu na nielosowość próby wyniki powinny być traktowane z ostrożnością i jako wstępne do dalszych badań pogłębionych. Z uwagi na rosnącą liczbę seniorów należy zadbać o ich reprezentatywność w przyszłej próbie badawczej.
Zastosowanie praktyczne: Wyniki mogą pozwolić decydentom właściwie zaplanować i uatrakcyjnić istniejący szlak oraz dobrać środki jego promocji.
Oryginalność/wartość poznawcza: Wyniki oraz wnioski poszerzają i uzupełniają wiedzę oraz istniejące w kraju badania na temat znajomości i świadomości istnienia szlaków kulinarnych w Polsce.
Słowa kluczowe:
turystyka, szlak kulinarny, jakość, motywy