dr Liwia DELIŃSKA – Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, ul. Armii Krajowej 101, 81-824 Sopot, Polska, e-mail: liwia.delinska@ug.edu.pl
dr Patrycja WYCISZKIEWICZ – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Strategii Marketingowych, ul. Powstańców Wlkp. 16, 61-875 Poznań, Polska, e-mail: patrycja.wyciszkiewicz@ue.poznan.pl
Otrzymano 17.06.2025. Przyjęto 23.06.2025
ABSTRAKT
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja i konceptualizacja wymiarów jakości usług na rynku imprez biegowych na podstawie dorobku modelu SERVQUAL oraz jego adaptacji w sporcie. Postawiono następujące pytania badawcze: PB1 – Czy klasyczny model SERVQUAL może zostać zastosowany do oceny jakości imprez biegowych? PB2 – Czy dotychczasowe modyfikacje tego modelu (EVENTQUAL, SPORTSERV, TEAMQUAL) w pełni odzwierciedlają specyfikę rynku biegowego?
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Zastosowano trójstopniową procedurę badawczą – przegląd literatury dotyczącej modelu SERVQUAL i jego modyfikacji na rynku sportu, analizę desk research obejmującą dotychczasowe badania w tym zakresie oraz netnografię polegającą na przeglądzie wypowiedzi uczestników imprez biegowych w przestrzeni cyfrowej.
Wyniki/wnioski: Podstawowe wymiary SERVQUAL (namacalność, niezawodność, reagowanie, zapewnienie i empatia) w usługach biegowych pozostają istotne, lecz niewystarczające. Przeprowadzona analiza ujawnia konieczność wyodrębnienia dodatkowych kategorii: komunikacja (która zastąpiła reagowanie) i atmosfera. Zrezygnowano z wymiaru zapewnienia i ostatecznie zaproponowano siedmiowymiarowy model oceny jakości imprez biegowych.
Ograniczenia: Głównym ograniczeniem niniejszego badania jest to, że zaproponowany model oceny pozostaje na etapie konceptualnym. Wymaga on jeszcze empirycznego sprawdzenia wśród uczestników imprez biegowych, co autorki planują zrealizować w kolejnych fazach projektu badawczego.
Zastosowanie praktyczne: Zaproponowana koncepcja modelu stanowi narzędzie do oceny jakości imprez biegowych. W przypadku konkurencyjnego rynku tych usług regularna ocena jakości jest niezbędna dla utrzymania przewagi oraz skutecznego zaspokajania potrzeb uczestników.
Oryginalność/wartość poznawcza: Artykuł aktualizuje dotychczasowe metody pomiaru jakości usług, wskazując specyficzne dla rynku imprez biegowych wymiary oceny, dotąd nieuwzględnione w literaturze.
SŁOWA KLUCZOWE
jakość usług, SERVQUAL, imprezy biegowe, sport powszechny