Działania dla poprawy jakości kształcenia celem zmniejszenia zjawiska dropoutu

D

prof. dr hab. inż. Zbigniew Kłos – Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, ul. Piotrowo 3, 60-695 Poznań, Polska, e-mail: zbigniew.klos@put.poznan.pl
dr hab. Jacek Kłos – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Chemii, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 8, 61-614 Poznań, Polska, e-mail: jacek.klos@amu.edu.pl

Otrzymano 28.10.2024. Przyjęto 29.11.2024

Abstrakt
Cel: Głównym celem artykułu jest wskazanie na rolę aktywności poprawiających jakość ksztalcenia w celu zmniejszenia zjawiska dropoutu, czyli porzucania nauki, zwłaszcza przez studentów.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Podjęte w tekście zagadnienia wynikają z obserwowanego zjawiska wzrostu liczby studentów rezygnujących z kontynuacji studiów.
Wyniki/wnioski: Analiza dostępnych materiałów pokazuje, że wyższa jakość kształcenia powoduje obniżenie liczby przypadków występowania zjawiska dropoutu.
Ograniczenia: Przedstawione rezultaty badań dotyczą głównie Europy i Polski.
Zastosowanie praktyczne: Podjęta w artykule problematyka powinna zainspirować władze uczelni wyższych do podnoszenia jakości ksztalcenia celem między innymi obniżenia liczby przypadków dropoutu.
Oryginalność/wartość poznawcza: W literaturze dotyczącej sposobów redukcji zjawiska dropoutu aspekt wpływu poprawy jakości kształcenia jest niedostatecznie eksponowany.

Słowa kluczowe

zjawisko dropoutu, poprawa jakości kształcenia, działania celem zmniejszenia dropoutu

Add Comment