Studium definicji kultury jakości opracowanych przez polskich badaczy: przegląd zakresu literatury

S

dr Marta TUTKO – Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków, Polska, e-mail: marta.tutko@uj.edu.pl

Otrzymano/Received 22.07.2025. Przyjęto/Accepted 31.07.2025

Abstrakt

Cel: Kultura jakości jest przedmiotem zainteresowania badaczy od ponad trzech dekad. Temat ten podejmują badacze z różnych kręgów kulturowych. Mimo to wciąż brakuje konsensusu definicyjnego. Niniejszy artykuł ma na celu zidentyfikowanie i podsumowanie definicji kultury jakości w polskiej literaturze. Pomaga on zrozumieć różnice między definicjami kultury jakości i jej elementami. Proponuje holistyczną interpretację kultury jakości, co pozwalauniknąć nieporozumień definicyjnych.
Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Zastosowano przegląd zakresu literatury (PZL) opublikowanej w latach 1999-2024 i indeksowanej w bazach danych: BazEkon, Biblioteka Nauki, Web of Science, Scopus, Katalog Bibliotek Uniwersytetu Jagiellońskiego. W przeglądzie uwzględniono 21 źródeł dowodu.
Wyniki/wnioski: Zidentyfikowano i podsumowano definicje kultury jakości w polskiej literaturze. Wskazano komponenty konstruktu ujęte w trzy kategorie: elementy zarządcze, kulturowe oraz łączące.
Ograniczenia: W PZL skupiono się na jednym kraju, pomijając inne.
Zastosowanie praktyczne: Wyniki PZL można wykorzystać w następujących obszarach: projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania jakością, budowanie komunikacji wewnętrznej, szkolenia i rozwój pracowników.
Oryginalność/wartość poznawcza: Dokonany PZL pozwolił na opracowanie autorskiej definicji kultury jakości.

Słowa kluczowe

elementy kultury jakości, kultura jakości, przegląd zakresu literatury

Add Comment